Zaczynasz ćwiczyć. Masz motywację. Czujesz, że niewiele dzieli Cię od zmiany Twojej kondycji i Twojego ciała, a tu nagle…ZAKWASY.

Wiele osób, które zaczynają swoją przygodę ze sportem, decyduje się na kupno najlepszych, najwygodniejszych i zazwyczaj najdroższych butów, odpowiedniego sportowego stroju dostosowanego do dziedziny sportu jaką zaczynają uprawiać, oczywiście często zdarza się też tak, że muszą oni również zaopatrzyć się w odpowiednie sprzęty do ćwiczeń. Kiedy już to wszystko mają mogą wziąć się za prawdziwe treningi!

Niezależnie od tego gdzie zaczynają ćwiczyć i co ćwiczą, może dojść do tego, że następnego dnia nie będą mogli wstać z łóżka, ponieważ będą mieli zakwasy. Czym tak naprawdę są zakwasy?

Przez jakiś czas istniał pogląd, że zakwasy powodowane są przez nagromadzenie w organizmie tzw. kwasu mlekowego, ale okazuje się się, że po ok 1-2 godzin zostaje on wytrącony z mięśni. Winne są tutaj mikrouszkodzenia mięśni, które powstają w wyniku nadmiernego rozciągania się.

W jaki sposób ustrzec się nieprzyjemnego bólu, który powoduje, że nie mamy siły na kolejne ćwiczenia? :

  1. Po pierwsze należy stopniowo przygotowywać swoje ciało na wysiłek. Nie można od razu przystępować do najcięższych i najbardziej obciążających ćwiczeń, ponieważ skutkiem tego będą mikrouszkodzenia mięśni.
  2. Po drugi ROZGRZEWKA! Dzięki niej ukrwimy nasze ciało oraz dotlenimy mięśnie. Często się o niej zapominamy, a później oprócz zakwasów możemy nabawić się różnego rodzaju kontuzji.
  3. Po trzecie, rozciąganie po ćwiczeniach, także odgrywają ważną rolę, dzięki nim rozluźniamy nasze zmęczone mięsnie.

Co w przypadku gdy nie zastosowaliśmy się do któregoś z punktów powyżej i niestety mamy zakwasy? Jest kilka sposobów i metod na złagodzenie naszego potreningowego bólu:

  1. Przede wszystkim możemy w takiej sytuacji rozgrzewać nasze mięśnie poprzez gorące kąpiele w wannie, ciepłe okłady, maści rozgrzewające lub skorzystanie z sauny, która ponadto sprzyja rozluźnieniu ciała oraz relaksowi.
  2. Można także zastosować delikatny trening rozciągający, ale musi być on mało intensywny.
  3. Sprawdzają się również maści przeciwbólowe lub przeciwzapalne, które nie powinny w swoim składzie zawierać steroidy.
  4. Gdy bóle mięśniowe są już nie do zniesienia można zastosować także tabletki przeciwbólowe, aczkolwiek to już jest działanie, które powinno być ostatecznością.

Mam nadzieję, że ćwiczycie z głową oraz nie obciążacie swoje ciało, wykonując ćwiczenia dopasowane do Was i do Waszej obecnej sprawności ruchowej. Może macie swoje autorskie sposoby, które pozwalają Wam uporać się z zakwasami? Jeśli tak, to możecie się nimi podzielić, zachęcam do wstawiania komentarzy 😉

Bibliografia:

http://sport.gwar.pl/szukaj/sport/motywacja+do+biegania

https://polki.pl/dieta-i-fitness/cwiczenia,jak-pozbyc-sie-zakwasow-5-skutecznych-sposobow,10027484,artykul.html

https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/treningi/treningi-ogolnorozwojowe/trening-obwodowy-w-domu-i-na-silowni-plany-treningowe-aa-bgvq-Pbyd-bCWv.html

https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/treningi/kulturystyka/rozgrzewka-kulturystyczna-jak-rozgrzac-sie-przed-treningiem-silowym-aa-hEKF-fs5D-kpNo.html

https://www.ofeminin.pl/fitness-i-zdrowie/cwiczenia/stretching-po-treningu-proste-cwiczenia-rozciagajace/zjme9j8

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s